Загартовування дитини
Загартовувати потрібно дітей з грудного віку. Насамперед не слід кутати дітей, у теплу погоду загортати у ватні ковдри, зав’язувати шию хусткою, прикривати голову чепчиком, косинкою — все це не дає ніякої користі і може пошкодити здоров’ю.
Вже у півтора-два місяці дитині, якщо тільки температура повітря не нижча 20 градусів, рекомендується робити повітряні ванни.
Для цього дитину 1 або 2 рази на день кладуть на 2—3 хвилини голеньку на ліжко. Поступово дитина звикає і до більші холодного повітря. Тоді можна не припиняти ванни навіть при 16 градусах тепла.
Поступово слід збільшувати і тривалість повітряної ванни: до,б місяців її доводять до 5 хвилин і повторюють! по 4 рази на день. Дитина однорічна може приймати і півгодинну! повітряну ванну. Лежати дитина повинна і на спині і на животі.
Влітку повітряні ванни краще робити на свіжому повітрі, у затінку, але поблизу від освітленого сонцем місця.
Дуже корисні вогкі обтирання. Робити їх треба починати,, коли дитині мине 3—4 місяці. М’яку рукавичку вмочують у підігріту до 37 — 38 градусів воду і злегка обтирають дитині спочатку руки (одразу ж треба їх насухо витерти), потім ноги, груди, живіт, спинку.
Поступово треба знижувати температуру води, щоб для 12-місячної дитини вона не перевищувала 25 градусів тепла. Обтирання повинні бути приємними для дитини. Якщо вона тремтить, синіє, плаче, треба тимчасово припинити обтирання і порадитися з медичним працівником.
Принципи загартовування
При організації загартовування необхідно дотримуватися ряду правил, принципів загартовування для досягнення найбільшого ефекту від його проведення.
- Поступове збільшення загартовуючих впливів. При загартовуванні дітей неприпустимо швидке, форсоване зниження або збільшення тривалості процедури.
- Систематичність – це регулярне повторення загартовування, впливів, так само, як і умивання, протягом всього життя.
- Облік індивідуальних особливостей дитини: стан її здоров'я, фізичного і психічного розвитку, типологічних особливостей нервової системи, чутливості до дії гартують. Відповідно до цих особливостей встановлюється загартовувальне навантаження.
- Проведення загартовування при позитивному емоційному настрої дитини. Важливо, щоб процедури носили ігровий характер, а величина холодного або теплового впливу в них не супроводжувалася негативними реакціями, і сприймалися у вигляді приємно-прохолодних, приємно-теплих відчуттів.
- Багатофакторність – зобов'язує використовувати при загартовуванні кілька фізичних факторів: холод, тепло, опромінення видимими, ультрафіолетовими, інфрачервоними променями, механічний вплив повітрям, водою та іншими факторами. Наприклад, поєднання в системі загартовування водних процедур із застосуванням обливань, охолодження повітряним потоком, з сонячними ваннами.
- Поліграціонність – заснована на необхідності тренувань дитини до слабкої і сильної, швидкої і уповільненої, середньої за силою тимчасової дії охолодженням. Це необхідно для того, щоб штучно не закріплювати вузькі стереотипи загартованості тільки до одного діапазону перепадів температури, а виробляти готовність організму без пошкодження сприймати різні природні впливи, що зустрічаються в його повсякденному житті. Наприклад, застосування контрастних ніжних ванн з короткочасним впливом холодної та теплої води в поєднанні із застосуванням ходіння босоніж, де охолодження більш тривале і поступове.
- Поєднання загальних і місцевих охолоджень. Оптимальна стійкість організму дитини досягається при чергуванні загальних загартувальних охолоджень з місцями, спрямованими на найбільш чутливі до дії холоду області (стопи, носоглотка, поперек). Наприклад, полоскання горла водою, обливання стоп, загальне обливання.
- Необхідно виконувати загартовуючи процедури на різному рівні теплопродукції організму для підвищення його стійкості до температурного впливу як у спокої, так і в русі. Наприклад, поєднання загартовування дітей після денного сну (обливання ніг), коли вони перебувають у спокої, з загартовуванням їх під час фізкультурних занять на відкритому повітрі в полегшеному одязі, при зігріванні організму під час руху.
- Облік попередньої діяльності, стан організму – передбачає зменшення дози охолодження після впливу виражених фізичних, психоемоційні навантажень і необхідних подразнень, які негативно впливають на процес термовостановленія. Наприклад, прихід дитини після перенесеної ГРВІ в сад вимагає зменшення дози охолоджуючих факторів.
Орієнтовна схема розподілу процедур при загартовуванні
Теплий період року
- У ранкові години – полоскання горла прохолодною водою, ранкова гімнастика на відкритому повітрі з оздоровчим бігом.
- Під час занять – фізкультурні заняття на повітрі в полегшеному одязі. Ходіння по гарячому і холодному піску, сонячні ванни.
- Прогулянки вдень – спортивні вправи в полегшеному одязі.
- Після прогулянки перед обідом – полоскання горла прохолодною водою.
- Після обіду до сну вдень – полоскання горла прохолодною водою.
- Після сну вдень – комплекс дихальної гімнастики, контрастні ножні обливання, ходіння босоніж під час гімнастики.
Холодний період року
- У ранкові години – полоскання горла прохолодною водою, ранкова гімнастика на відкритому повітрі з оздоровчим бігом.
- Під час занять – фізкультурні заняття на відкритому повітрі в полегшеному одязі, ходіння босоніж під час фізкультурного заняття в залі.
- Після прогулянки перед обідом – полоскання горла прохолодною водою.
- Після обіду перед сном – полоскання горла прохолодною водою.
- Після денного сну – обливання ніг, ходіння босоніж під час гімнастики.
Коментарi